Gelişim
|
Büyüme
|
Olgunlaşma
|
Öğrenme
|
Hazırbulunuşluk
|
Gelişme(Gelişim):
Organizmanın,
büyüme, olgunlaşma ve öğrenmenin
etkileşimiyle sürekli olarak
ilerleme kaydeden değişmesidir. YAPI , ÖRGÜT ve İŞLEYİŞ AÇISINDAN
BİREYİN İLKEL BİR AŞAMADAN DAHA YETERLİ AŞAMAYA GELMESİDİR.
·
Organizmanın döllenmeden başlayarak, bedensel,
zihinsel, dil, duygusal, sosyal alanlarda belli aşamaları ve şartları olan sürekli ve düzenli değişimlerdir.
·
Gelişme; olgunlaşma ve öğrenmenin bir
sonucudur. Yani olgunlaşma ve
öğrenme olmadan gelişme olmaz.
·
Gelişim; BÜYÜME, OLGUNLAŞMA,
HAZIRBULUNUŞLUK ve ÖĞRENME kavramlarını kapsamaktadır.
·
Gelişim bir süreçtir gelişme ise
bir üründür.
Bir çocuk, gerekli kas olgunluğuna erişmeden bir ağaca
tırmanmayı öğrenemez. Olgunlaşma olduktan sonra uygun yaşantılarla da ağaca
çıkmayı öğrendiğinde devinimsel bir gelişme göstermiş olur. Bu durumda
ağaca çıkma gibi devinimsel bir gelişmeyi göstermesi için çocuğun önce kas
olgunluğuna erişmesi sonra da ağaca çıkmayı öğrenmesi gerekiyor. Bu durumda
Gelişme=Olgunlaşma +Öğrenme
Gelişim sadece bedensel bir durum
değildir. Gelişimin birçok alanı vardır: Fiziksel
gelişim, zihinsel gelişim, psikoseksüel ve psikososyal gelişim, ahlak
gelişimi; dar kapsamlı gelişim
alanları ise dil, kural,mizah gelişimi vs.
Zeka ile ilgili yapılan bir
araştırmada şu ortalama sonuçlar çıkmıştır:
Benzer
beslenen kardeşlerde 0,47 korelasyon
Farklı
beslenen özdeş ikizlerde 0,72 korelasyon
Benzer
beslenen özdeş ikizlerde 0,86 korelasyon elde edilmiştir. Bu durum zekanın
büyük ölçüde kalıtımdan etkilendiğini fakat bir takım kişilik
özelliklerinin ise zekaya göre daha az kalıtımsal olduğunu göstermektedir. Özetle gelişimin bazı alanları
kalıtımdan, bazı alanları ise çevreden daha çok etkilenir. Bu durumda
çıkarılacak sonuç gelişimde çevrenin de kalıtımın da etkisi ortaktır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder