13 Aralık 2011 Salı

Kpss Gelişim - Büyüme ve Olgunlaşma

Büyüme: Vücudun sadece boy, kilo, hacim olarak artmasıdır. Büyüme değişik organlarda değişik hızlarda gerçekleşebilir.  
·         Büyüme yapısal bir artıştır. Bendenle ilgili değişmelerdir.
·         Büyüme farklı organlarda farklı hızlarda gerçekleşir.
·         Büyüme NİCELİKSELDİR ( Boy uzaması, Kilo artışı vs )

  Canlıyı oluşturan çeşitli hücreler ve görevlerin büyüyüp çoğalması sonucu yapı ve işleyişte baş gösteren nicelikle ilgili değişmeler büyüme anlamına gelir.
·         Çocukken gittiğimiz bir köy evinin kapsından geçerken kafamızı kapının üstüne vurmamız,
·         Yıllardır görmediğimiz yeğenimizi yeniden gördüğümüzde çok şaşırmamız,
·         Hücre bölünmesi bir büyümedir.
·         Annelerimizin ayakkabımızı iki numara büyük alması,


iyle geçirdiği biyolojik değişmedir.
·         Organizmanın türe özgü genetik yapı tarafından önceden belirlenmiş bir plan dâhilinde yaşantılardan bağımsız, olarak ortaya çıkan biyolojik gelişmeleridir.
·         Olgunlaşma bir şeyi yapmak için gerekli düzeye erişmektir.
Beş yaşındaki bir çocuğa istediği kadar eğitim verilsin, her türlü öğrenme yaşantısı sunulsun yine de o çocuğa düzgün bir resim çizme yeteneği kazandırılamaz. Resim çizerken çizgileri eğri – orantısız olacaktır. Çünkü el kasları düzgün resim çizme olgunluğuna erişmemiştir.

    Olgunlaşma için büyümenin, beklentilerin, biyolojik değişmenin ve kalıtımın varlığından söz edebiliriz. Psiko-motor davranışların gerçekleşmesi olgunlaşmaya bağlıdır. Dil ve zihin gelişiminde de olgunlaşma önemli rol oynamaktadır. Meydana gelen değişmelerde olgunlaşma önkoşuldur. Olgunlaşmada kalıtım tarafından kontrol edilen değişmeler söz konusudur.

 Olgunlaşma öğrenmeden bağımsızdır ancak öğrenme olgunlaşmaya bağlıdır. Yani olgunlaşma olmadan öğrenme olmayacaktır.
9 yaşındaki bir çocuğa matematikteki fonksiyon konusu öğretilmeye çalışılsa çocuk öğrenemeyecektir. Çünkü fonksiyon gibi karmaşık ve soyut bir konuyu öğrenecek zihinsel olgunlukta değildir. Bu öğrenmenin olgunlaşmaya bağlı olduğunu göstermektedir. 16 yaşındaki bir genç ise fonksiyon konusunu öğrenebilecek olgunluğa erişmiştir; fakat o gence gerekli öğrenme yaşantısı sunulmazsa fonksiyon konusunu yine öğrenemeyecektir. Bu durum olgunlaşmanın öğrenme yaşantılarından bağımsız olduğunu göstermektedir.
·         1,5 yaşındaki bir çocuğun defalarca anlatılmasına karşın kakasını tutamaması (Anal kasları tutma yetisine erişmemiştir)
·         İlköğretim 4.sınıfa giden bir çocuğa ablasının matematik problemini x, y gibi değerlerle çözüp defalarca anlatmasına karşın çocuğun bu durumu anlayamaması( zihinsel olgunlaşma sağlanmamıştır)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder