GELİŞİMİN İLKELERİ
1.
Gelişim Süreklidir ve Belli Aşamalarda Gerçekleşir: Gelişim ileriye
doğrudur ve birikimli-aşamalı olarak devam eder. Aşağıda gelişim
aşamalarının yaş dönemleri yaklaşık olarak verilmiştir.
0-2
2-6 6-11 11-13 13-18 18-24
Bebeklik
|
İlk çocukluk
|
Son çocukluk
|
Erinlik
|
Ergenlik
|
Gençlik
|
·
Gelişimde her
aşama kendinden öncekine dayanır ve
kendinden sonrakini hazırlar.
·
Gelişim aşamaları
birbirinden kesin çizgilerle
ayrılmamıştır. Yani bir birey içinde bulunduğu dönemden önceki dönemin
özelliklerini gösterebilir ama asla içinde bulunduğu dönemden sonraki dönemin
özelliklerini gösteremez. Sonuç olarak gelişim dönemlerinin iç içe olduğunu söyleyebiliriz
Gelişimin her bir aşaması bir sonraki
aşama için hazırlık işlevi görmektedir. Bu aşamada kazanılan özellikler
sonraki aşamaya geçişi ve o aşamadaki görevlerin yerine getirilişini
kolaylaştırmakta, desteklemektedir.
HAZIBULUNUŞLUK YASASI
2. Gelişim Nöbetleşe Devam Eder ( Gelişimin
Hızı Her Zaman Aynı Değildir) : Bir gelişim alanının
hızlandığı bir dönemde bir başka gelişim alanının yavaşlaması görülebilir. Ya
da bir gelişim alanı farklı yaşlarda farklı hızlarda olabilir. Her organın gelişim hızı aynı değildir.
-
Yürümenin
ön plana çıktığı dönemde konuşma duraklama eğilimi gösterebilir.
-
Bedensel gelişim bebeklik döneminde hızlı iken son çocuklukta yavaşlayabilir
ergenlikte tekrar hızlanır.
3.
Gelişim, Kalıtım ve Çevre Etkileşiminin Bir Ürünüdür:
Bireye genetik olarak anne ve babadan geçen özellikler kalıtımla ilgilidir.
Daha sonradan edindiği özellikler ise çevrenin etkisiyle oluşur. İşte gelişim
bu iki unsurun karşılıklı etkileşimi sonucu meydana gelir. İNSAN GELİŞİMİNDE KALITIM ve ÇEVRENİN ORTAK ETKİSİ SÖZ KONUSUDUR.
Kalıtım yoluyla getirilen saç
rengi, cinsiyet, beden biçimi gibi bireyin sahip olduğu ana yapıya ilişkin
özellikler doğrudan gözlenmesine karşın; huy- mizaç , yetenek düzeyi gibi
özelliklerin çevre ile etkileşimin ürünü olarak ortaya çıktığı gözlenmektedir.
-
Anne ve babasının boyu uzun olan bir çocuk genlerinde uzun boylu olmak kodlu
olsa dahi küçükken geçirdiği bir rahatsızlıktan sonra büyüme ve uzama
göstermemesi kalıtımla çevre etkileşimine örnektir.
Öğrenme
Çevresi: Bireyin öğrenilmiş davranışlarını belirleyen tüm
uyaranlar öğrenme çevresidir.
-
Öğrenme çevresi
işitme – görme – dokunma gibi duyularla çocuğun yaşantı ve bilgi zenginliğini arttırır.
-
Öğrenme çevresi bireye dönüt – düzeltme ve pekiştireç
sunarak hangi davranışların doğu hangilerinin yanlış olduğu kazandırır.
-
Öğrenme
çevresinde yer alan modeller( anne- baba- arkadaş –öğretmen) çocuğun birçok
şeyi öğrenmesini sağlar( Dil, görgü kuralları, bir işin nasıl yapılması
gerektiği vs)
-
Anne ve babaların
çocuklarına oldukça geniş bir öğrenme çevresi sunmaları gerekmektedir.
Çocuklarının çevreyi keşfetme süreçlerini “yapma”
“kırarsın” “dur” gibi ifadelerle engellememeleri gerekmektedir.
-
Çocuklar için
risk içeren davranışlarının yapılmamasının uygun bir dille anlatılması da
ailenin ve öğretmenin görevidir. Çocuk her istediğin olmayacağını da
bilmelidir.
-
Çocukların
kendilerine güven duygusu geliştirilmeli uygun - tehlikesiz öğrenme ortamı
verilmeli
4.
Gelişim Baştan Ayağa, İçten Dışa Genelden Özele ( Gelişimde Belli Eğilimler
Vardır) : Gelişim baştan ayağa, içten dışa, merkezden
çevreye, genelden özeledir. Önce baş sonra göğüs, karın, bacaklar ve ayağın
kontrolü sağlanır. Ayrıca önce iç
organlar sonra dış organların gelişimi sağlanır.
- Bir bebek önce başını dik tutmayı öğrenir.
- Yeni doğmuş bir bebeğin başı diğer
organlarına göre daha büyüktür.
Gelişim
Genelden Özeledir: ( Gelişim
basitten karmaşığa – kolaydan zora doğrudur) Çocuklar önce tüm vücutları
ile hareket ederler. Bir topu kolları ve göğsü yardımı ile tutar. Sonra gerekli
olgunlaşma ile bir topu sadece iki eli daha sonra tek eli ve parmakları ile
tutabilir. Yani önce kaba hareketler daha sonra ince ve estetik hareketler
yapılır.
3 yaşındaki bir çocuk küçük
lego parçaları ile oynayamaz. Çünkü bu dönemde kaba kas hareketleri küçük
nesneleri düzgün tutup dizmeye uygun değildir.
5.
Gelişimde Kritik Dönemler Vardır: Bireyin bazı gelişim
alanlarında öğrenmeye ve gelişmeye eğilimli olduğu belli bir zaman dilimi
vardır. Bu dönemde organizma çevre etkilerine daha çok duyarlıdır.
- 0 ile 1 yaş arası temel güven duygusu için
önemlidir. Bu dönemde yakın çevresinden temel güven duygusu alamayan bir
bireyin bu duyguyu ileriki dönemlerde kazanması da güç olacaktır.
- 0 ile 1 yaş arası dil ve zeka gelişimi açısından
da kritik dönemdir. Bu dönemdeki bireylere hazırlanacak zengin uyarıcı çevresi
onun gelişimi açısından önemlidir.
6.
Gelişim Bir Bütündür: Gelişim alanları ( Zihinsel, Bedensel,
Sosyal, Duygusal) birbiriyle etkileşim içindedir. Bu gelişim alanlarındaki
olumlu ya da olumsuz bir özellik diğer gelişim alanlarını da aynı yönde
etkiler.
-
Bedensel olarak oldukça göz alıcı bir erkek çocuğu
küçüklükten beri ilgi odağı olacaktır. Herkes sevecek ve onunla ilgilenecektir.
Sevilen ve ilgi odağı olan çocuk duygusal
gelişim açısından da sağlıklı olacak ve insanlarla sağlıklı sosyal ilişkiler kuracaktır.
7.
Gelişimde Bireysel Farklılıklar Vardır: Gelişme, olgunlaşma
ve öğrenmenin etkileşiminin bir ürünüdür. Olgunlaşmayı büyük ölçüde kalıtım,
öğrenmeyi ise çevre etkileşimleriyle kazanılan yaşantılar belirlemektedir. Her
bireyin biyolojik kalıtsal mirası ve
etkileşimde bulunduğu çevrenin farklı olması nedeniyle gelişimin de
farklı olması doğaldır.
- Komşusunun çocuğunun 5 aylıkken diş
çıkardığını bilen Ayşe Hanım kendi çocuğunun 9 aylık olmasına rağmen diş
çıkarmadığını fark ettiğinde hemen doktora koşar. Doktor da bunun gayet normal
olduğunu her bireyin gelişiminde farklılıklar olabileceğini söyler.
Gelişim İlkeleri ile İlgili Birkaç Önemli Nokta
·
Hızlı
değişikliklerin olduğu gelişim dönemlerinde çevredeki değişikliklerin etkisi
büyük olur; değişiklikler yavaşladıkça çevredeki değişikliklerin etkisi de
azalır. Yani yaşamın ilk yıllarında gelişim hızlı olduğundan çevredeki
değişikliklerin etkisi de güçlü olur.
·
Gelişim düzenli
bir sırayı izler, gelişim rastgele değişikliklerden oluşmaz. Dolayısıyla gelişimin hızı ve yönü kestirilebilir.
·
Gelişimde kural
ödünleme ( telafi) değil, ilişkidir. Bir dönemde gerçekleştirilmeyen
davranışlar telafi edilemez, diğer özelliklerle ilişki içinde kazanılır.
Las Vegas Casino & Resort Map & Floor Plans - Mapyro
YanıtlaSilThe Las Vegas Strip features 정읍 출장마사지 a 강릉 출장샵 large casino, a nightclub, an outdoor swimming pool, 김천 출장샵 and a golf course. 경상남도 출장샵 In addition 삼척 출장마사지 to the resort, Wynn also has